Rodičovská rada školy (ZRPŠ) Rada školy ROZPOČET Žiacka školská rada

Školské rady

Žiacka školská rada

 

Plán rozvoja vzdelávania v oblasti ľudských práv v škole

 - práca žiackej  školskej rady

 

Zo zákona 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve vyplýva možnosť ustanoviť na školách ŽIACKE RADY ako orgán školskej samosprávy (ich činnosť upravuje § 26 ods. 1 – 7 cit. zákona)

ŽIACKA RADA

  • vyjadruje sa k podstatným otázkam, návrhom a opatreniam školy v oblasti výchovy a vzdelávania,
  • podieľa sa na tvorbe a dodržiavaní školského poriadku,
  • zastupuje žiakov vo vzťahu k riaditeľovi a vedeniu školy, predpokladá im svoje stanoviská a návrhy, zastupuje žiakov  aj navonok, volí a odvoláva zástupcu žiakov do rady školy

 

Členovia Žiackej školskej rady v šk.roku 2022/2023

Koordinátor : Mgr. Katarína Tomková

Predseda žiackej školskej rady Barbora Košťálová

1. Šimon Kačírek 4.A

2. Ema Ivaničková, Martin Podracký 4.BD

3. Marek Goldberger 4.KM

4. Jaroslav Kozák 3.A

5. Dávid Rycnavský 3.BD

6. Laura Tazsejová 3.KM

7. Štefan Kačmár  3.EF

8. Martin Bunda, Kevin Mašlej 2.A

9. Barbora Košťálová, Norbert Hegyközi 2.KM

10.Matúš Senko, Marko Kamenský 2.OB

11.Oliver Kozel 2.D

12.Marko Görcsös 2.EF

13.Patrik Ftorek 1.A

14.Oskar Pavol Strenk 1.D

15.Marek Kulík 1.OB

16.Andrea Hanzlová 1.KM

17.Adam Tóth 1.EF

 

Členovia Žiackej školskej rady v šk.roku 2021/2022

Koordinátor : Mgr. Katarína Tomková

  1. Nikoleta Szatmáriová          3.KM
  2. Erika Handlovičová             3.KM
  3. Adam Znám                         3. A
  4. Gabriel Sabolčík                  3. B
  5. Pavol Raniak                       3. D
  6. Šimon Kačírek                     2. A
  7. Ema Ivaničková                   2. BD
  8. Marek Goldberger               2.KM
  9. Laura Tazsejová                   1.KM
  10. Jaroslav Kozák                    1. A

 

Žiacka školská rada pracuje v školskom roku 2018/2019 v tomto zložení:

Koordinátor ŽŠR       Ing. Anna Keltošová

Členovia ŽŠR

predseda          Lýdia Rochovská         

členovia ŽŠR:

1.

Natália Šeregová

2.KM

  1.  

Zuzana Repková

2.KM

  1.  

Martin Podraný

2.EF

  1.  

Patrik Kolesár

3.KM

  1.  

Bianka Šohajová

3.KM

  1.  

Júlia Bičkošová

3.KM

  1.  

Erika Pechová

4.KM

  1.  

Eva Čujová

4.KM

  1.  

Lýdia Rochovská

4.KM

  1.  

Nikoleta Szatmariová

1.KM

  1.  

Erika Handlovičová

1.KM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žiacka školská rada pracuje v školskom roku 2017/2018 v tomto zložení:

Koordinátor ŽŠR       Ing. Anna Keltošová

Členovia ŽŠR

predseda          Barbora Legezová         

členovia ŽŠR:

1.

Júlia Bičkošová

2.KM

  1.  

Bianka Šohajová

2.KM

  1.  

Patrik Kolesár

2.KM

  1.  

Michal Šohaj

4.A

  1.  

Miroslav Uličný

4.D

  1.  

Matej Kakalejčík

4.A

  1.  

Erika Pechová

3.KM

  1.  

Eva Čujová

3.KM

  1.  

Lýdia Rochovská

3.KM

  1.  

Barbora Legezová

4.KM

  1.  

Jitka Kárová

4.KM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žiacka školská rada pracuje v školskom roku 2015/2016 v tomto zložení:

Koordinátor ŽŠR       Ing. Anna Vilčková

Členovia ŽŠR

predseda          Barbora Legezová         

členovia ŽŠR:

  1.  

Daniela Tancošová

3.KM

  1.  

Nikola Štecová

3.KM

  1.  

Soňa Miženková

3.KM

  1.  

Michal Šohaj

2.A

  1.  

Miroslav Uličný

2.D

  1.  

Matej Kakalejčík

2.A

  1.  

Erika Pechová

1.KM

  1.  

Eva Čujová

1.KM

  1.  

Lýdia Rochovská

1.KM

  1.  

Barbora Legezová

2.KM

  1.  

Jitka Kárová

2.KM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žiacka školská rada pracuje v školskom roku 2014/2015 v tomto zložení:

Koordinátor ŽŠR       Ing. Anna Šukaľová

Členovia ŽŠR

predseda                   Alexandra Lenártová

členovia ŽŠR:

  1. Katarína Kleinová
  2. Martina Voznická
  3. Ladislav Leško
  4. Matej Kakalejčík
  5. Dominik Handlovič
  6. Daniela Tancošová                                 
  7. Nikola Štecová
  8. Soňa Miženková           
  9. Monika Chomiaková
  10. Zuzana Bugošová

 

Žiacka školská rada pracovala v školskom roku 2013/2014 v tomto zložení:

Koordinátor ŽŠR       Ing. Anna Šukaľová

Členovia ŽŠR

predseda                   Miroslava Mruzová

členovia ŽŠR:

  1. Magdaléna Pastorová  
  2. Soňa Miženková
  3. Nikola Štecová
  4. Monika Chomiaková
  5. Alexandra Lenártová
  6. Martina Mejzrová                  
  7. Miroslav Kaľavský                      
  8. Tomáš Kováč                        
  9. Lukáš Petrík

 

Všeobecné úlohy

Žiacka školská rada je pomocným orgánom školy s cieľom zlepšiť vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi, riešiť problémy žiakov, ktoré sa týkajú:

  • dodržiavania školského poriadku
  • oblasti výchovy a vzdelávania
  • diskriminácie žiakov
  • vzdelávacích podujatí, súťaží, spoločenských akcií po dohode s vedením školy

 

Plán práce je spracovaný v súlade s:

  • Všeobecná deklarácia ľudských práv
  • Dohovor o právach dieťaťa prijatých Valným zhromaždením Spojených národov dňa 20.11.1989
    ( www.unicef.sk/prava-deti)
  • Zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní ( školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
  • Vyhláška MŠ SR č. 236/2009 Z. z.  z 3. júna 2009 o školskom internáte
  • Vyhláška  MŠ SR č. 282/2009 Z. z.  z 24. júna 2009 o stredných školách
  • Metodický pokyn č. 21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl
  • Vnútorný poriadok SOŠŽ

 

Školský poriadok

Je súhrnom základných princípov a pravidiel na danej škole, ktorý by mal obsahovať práva a povinnosti zúčastnených osôb na vzdelávacom procese danej školy:

  • práva a povinnosti žiakov, učiteľov vo vzťahu k žiakom a rodičom, rodičov
  • postavenie riaditeľa
  • zakotvenie úlohy školskej rady, žiackej rady a žiackeho parlamentu
  • výchovné opatrenia, ktoré možno uplatniť v prípade porušenia jeho pravidiel
  • Vymedzenie práv má byť v súvislosti s Dohovorom práv dieťaťa.

 

           Cieľ humanisticky orientovanej školy: Naučiť žiaka žiť v spoločnosti, viesť ho k sebarealizácii a pripraviť na život v dospelosti, naučiť ho podieľať sa aktívne na činnosti školy, vedieť vyjadriť a aj presadiť svoj názor. Učí žiaka tolerancii k iným, k hodnoteniu a prijímaniu názorov iných. Snaží sa o vzájomnú úctu medzi učiteľmi a žiakmi, medzi žiakmi navzájom. U slabších žiakov buduje dôveru vo vlastné sily a oceňuje ich snahu o zlepšenie výsledkov v učení. Takáto škola buduje u žiakov právne vedomie, vedie ich k rešpektovaniu zákonov a predpisov , učí ich sebadisciplíne.

Jedným z nástrojov uskutočnenia tohto cieľa je aj podpora zriadenia žiackeho parlamentu na škole.

Je zriaďovateľ alebo riaditeľ školy, školského zariadenia povinný ustanoviť v škole žiacku radu?

Z ustanovenia § 24 a §26 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve mu táto povinnosť nevyplýva.

 

Prečo je vhodné žiacku radu v škole ustanoviť?

Z hľadiska uplatňovania práv detí je konštituovanie žiackej rady a jej existencia na základných a stredných školách jednou z foriem uplatňovania demokracie a práv dieťaťa. Žiacky parlament predstavuje demokratickú formu organizácie žiakov v škole. Cieľom ustanovenia žiackeho parlamentu v škole je tiež zlepšiť vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi.

Čo je úlohou žiackej rady? Podieľanie sa žiakov na činnosti školy prostredníctvom svojich zástupcov, aby boli motivovaní k zainteresovanosti na riadení činnosti školy, aby hľadali spolu s vedením školy rôzne riešenia problémov, ktoré sa ich dotýkajú.

 

Zloženie žiackej rady

Žiacka rada ako pomocný samosprávny orgán školy je zostavený zo zástupcov žiakov školy.

Členmi žiackej rady môžu byť okrem žiakov členovia triednej samosprávy.

Na základných školách môže byť gestorom práce parlamentu určený pedagogický zamestnanec – člen vedenia školy, výchovný poradca, školský psychológ, resp. učiteľ, ku ktorému majú žiaci najväčšiu dôveru. Jeho prítomnosť na zasadnutiach tohto orgánu je potrebná aj z dôvodu bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov pri výchove a vzdelávaní. Formovanie žiackej rady na stredných školách je vymedzené zákonnou úpravou ( § 26 ods. 3 zákona NR SR č. 596/2003 o štátnej správe a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov).

 

Aké práva majú členovia žiackej rady?

a) vyjadrovať sa k podstatným otázkam, návrhom a opatreniam školy v oblasti výchovy a vzdelávania,

b) podieľať sa na tvorbe a dodržiavaní vnútorného poriadku školy,

c) právo zastupovať žiakov vo vzťahu k riaditeľovi a vedeniu školy, predkladať im svoje stanoviská a návrhy, zastupovať žiakov aj navonok,

d) právo voliť a odvolávaťzástupcu žiakov do rady školy.

 

Štatút žiackej rady

Práva žiackej rady vychádzajú z jednotlivých článkov Dohovoru o právach dieťaťa a majú byť obsiahnuté v štatúte, ktoré si však žiacka rada môže dotvoriť podľa svojich podmienok. Tie môžu byť nasledovné:

a) právo zastupovať a chrániť svojich spolužiakov aj seba před všetkými formami diskriminácie alebo trestov založených na postavení, činnosti a vyjadrených názoroch,

b) právo podieľať sa na vypracovaní vnútorného poriadku školy,

c) právo podávať návrhy do plánu práce školy v školskom roku,

d) právo vyjadrovať sa k priestupkom voči vnútornému poriadku školy,

e) právo na riešenie porušovania práv dieťaťa zo strany pedagogických i správnych zamestnancov,

f) právo organizovať v škole rôzne podujatia a súťaže (športové, umelecké), spoločenské akcie, kvízy po dohode s vedením školy (právo dieťaťa na oddych, hry a účasť na kultúrnom živote a umeleckých aktivitách) . (čl.31, ods.1,2 Dohovoru o právach dieťaťa)

 

Môže žiacka rada ovplyvniť prácu vedenia školy?

Žiacka rada umožňuje vedeniu školy odhaľovať i nežiaduce javy na škole, ako šikanovanie zo strany spolužiakov či učiteľov, užívanie drog, fajčenie, nedorozumenia medzi žiakmi a pedagógmi.

Žiaci poznajú svoje práva a vedia, kde sa ich práva porušujú a vedia sa postaviť za ich dodržiavanie. Mnohé ich pripomienky môžu byť podnetom pre zlepšenie práce školy a môžu pomôcť vedeniu školy aj pri kontrole práce vyučujúcich. Získané námety zo zasadnutí žiackej rady umožňujú riaditeľovi školy vybrať témy vhodné na pracovné porady či zasadnutia metodických orgánov. Pri riešení rôznych pripomienok žiakov musí vedenie školy postupovať veľmi citlivo. Pri požiadavkách, ktoré by mohli zasahovať do riadneho chodu školy, alebo by narušili výchovný vplyv pedagógov, je potrebné zástupcom žiakov vysvetliť príčinu, alebo zdôvodniť, prečo nie je možné vyhovieť ich žiadosti. Je potrebné použiť také argumenty, ktorými si vedenie školy získa parlamentárov a aby sa ich prostredníctvom aj ostatní členovia žiackeho kolektívu stotožnili s dôvodom nesplnenej požiadavky. Výsledkom má byť konsenzus.

Čo prinesie aktívna práca žiackej rady?

Kvalitná práca žiackej rady v spolupráci s vedením školy sa môže kladne odraziť na klíme školy. Môže zmeniť negatívne postoje žiakov ku škole, zlepšiť vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi, žiakmi navzájom. Vedie žiakov k schopnosti vyjadrovať svoje názory, podporuje v nich sebadôveru a kladnú motiváciu, pestuje v nich pocit zodpovednosti.

 

Harmonogram  zasadnutí  ŽŠR  na šk.rok  2017/2018

 

            Zasadnutia ŽŠR v šk.r.2017/2018 prebehnú podľa vopred vypracovaného harmonogramu ŽŠR a podľa aktuálnej potreby. Náplň zasadnutí ŽŠR obsahuje úlohy vyplývajúce z plánu činnosti ŽŠR pre šk.r.2017/2018. Plán je doplňovaný počas šk.r. podľa potrieb, ktoré vyplývajú z momentálnych aktuálnych úloh v priebehu šk.r.

1.zasadanie (august - september)

  • návrh plánu práce PK na šk.r.2017/2018, pripomienky, schválenie
  • pripomienky týkajúce sa technických problémov školy, vzdelávania žiakov, diskriminácie žiakov...
  • aktivity podľa plánu
  • vzdelávanie členov

2.zasadanie (december - január)

  • pripomienky týkajúce sa technických problémov školy, vzdelávania žiakov, diskriminácie žiakov...
  • aktivity podľa plánu

3.zasadanie (apríl - máj)

  • pripomienky týkajúce sa technických problémov školy, vzdelávania žiakov, diskriminácie žiakov...
  • aktivity podľa plánu

4.zasadanie (jún - júl)

  • pripomienky týkajúce sa technických problémov školy, vzdelávania žiakov, diskriminácie žiakov...
  • aktivity podľa plánu
  • celkové zhodnotenie práce ŽŠR

 

Aktivity podporujúce výchovu k ľudským právam v školskom roku 2017/2018

   zodpovední – členovia ŽŠR

       ○ Imatrikulácia – akcia zameraná na prijatie nových študentov- prvákov do cechu školy SOŠ  železničnej.

   cieľová skupina – všetky ročníky

   termín – október/november 2017

  •  Mikuláš – akcia zameraná na : právo na pokojné zhromažďovanie sa a združovanie, právo na odpočinok a voľný čas, na účasť na hre a oddychovej činnosti; slobodnú účasť na kultúrnom živote a umeleckej činnosti

   cieľová skupina – všetci študenti

   termín – 6. december 2017

    ○ týždeň ľudských práv 

   cieľová skupina – všetci študenti

 ● dotazník pre študentov

  • Vianočná besiedka - výzdoba školy, príprava Vianoc

   cieľová skupina – všetci študenti

   termín –  december 2017

  • Veľká noc

   cieľová skupina – všetci študenti

   termín – marec/apríl 2018

 

  • Deň Zeme

   cieľová skupina – všetci študenti

   termín – marec/apríl 2018

○ beseda s dobrovoľnými záchranármi „Zachráňme život“

   cieľová skupina – všetky ročníky

   termín – 2017/2018

   zodpovedný – koordinátor ŽŠR, členovia ŽŠR

 

Novinky

Kontakt

  • Stredná odborná škola železničná, Palackého 14, Košice
    Palackého 14, 040 01 Košice

  • +421 55 7201100 - Ing. Jana Lenhardtová, riaditeľka školy
    +421 55 7201101 - sekretariát riaditeľky školy
    +421 55 6228363 - sekretariát riaditeľky školy


    +421 55 7287368 - vrátnica školy

    055/6228363 kl. 311 - výchovná poradkyňa Ing. Kristína Kormošová

    0902152083 - internát - denný vychovávateľ

    +421 55 6222584 školská kuchyňa a školská jedáleň

Fotogaléria