Úvod Základy Trh Produkt Cena Distribúcia Marketingová komunikácia Marketing v doprave

Stránky predmetovej komisie marketing

MARkETING

          Slovo marketing je anglického pôvodu a jeho základom je market – trh. Ak by sme ho chceli voľne preložiť, mohli by sme povedať, že ide o taký podnikateľský prístup, podstatou  ktorého je dôsledná orientácia na trh.

            Marketing vznikol ako dôsledok procesov uskutočňujúcich sa na trhu. Vzniká koncom 19. a začiatkom 20.storočia, nakoľko jeho uplatnenie je možné až keď ponuka prevyšuje dopyt. Na Slovensku sa prvé príručky o marketingu objavujú okolo roku 1968-1970, avšak útlm nastáva pri zavádzaní centralizovaného plánovania.

          Základným heslom marketingu je orientácia na zákazníka a uspokojovanie jeho potrieb. To, do akej miery sa firma priblíži svojmu zákazníkovi určuje do značnej miery jej postavenie na trhu a budúci vzostup či pád.  Druhým nemenej dôležitým cieľom je v podmienkach trhového hospodárstva samozrejme tvorba primeraného zisku, z ktorého  je financovaný ďalší rozvoj podniku alebo organizácie. Marketing je uplatňovaný vo sfére podnikania rovnako ako v organizáciách netvoriacich zisk, akými sú prevažne kultúrne a vzdelávacie zariadenia, dobročinné organizácie a podobne.

          Predmetom marketingu je produkt, ktorým môže byť výrobok (potraviny, automobily, stroje), služba (kadernícky úkon, opravy domácich prístrojov, šitie odevov na zákazku),  myšlienka (praktická aplikácia vynálezu),   krajina alebo iné   fyzické  miesto ( v snahe podporiť turistický ruch), i osoba alebo inštitúcia.

            Marketingovo orientovaná firma najprv zisťuje, aké má zákazník potreby. Až potom sa zameriava na vývoj produktu, ktorý týmto potrebám vyhovuje a ktorý zároveň prináša primeraný zisk, ponuka podniku je odvedená od požiadaviek zákazníka. Výskum potrieb zákazníka hrá preto v marketingu významnú úlohu.  Cieľom marketingovo orientovanej firmy nie je predať, čo sa vyrobí, ale vyrobiť, čo sa predá. Kľúčom k dosiahnutiu tohto cieľa je poznanie potrieb zákazníkov a ich uspokojovanie. Spokojný zákazník, ktorý pravidelne kupuje výrobky od obľúbenej spoločnosti a pozitívne sa o nich vyjadruje vo svojom okolí, je kľúčom k ziskovosti. Ponuka podniku je v tomto prípade odvodená od dopytu na trhu. Marketing pomáha podnikateľovi nájsť správnu koncepciu podnikania, t.j. mať správny výrobok alebo službu na zodpovedajúcom mieste a za správnu cenu, v správnej chvíli a na základe toho dosiahnuť primeraný zisk.

 

Marketing:

·        predstavuje súhrn činností, ktoré zabezpečujú, aby sa dostal správny výrobok správnemu spotrebiteľovi v správnom čase na správne miesto v správnej kvalite a za správnu cenu.

·        je to časť procesu riadenia,  ktorého výsledkom je poznanie, predvídanie, ovplyvňovanie a v konečnej gáze uspokojenie potrieb a prianí zákazníka efektívnym a výhodným spôsobom, zabezpečujúcim splnenie cieľov podniku.

Marketing:

Ø      Je činnosť na trhu na uľahčenie predaja výrobkov na trhu

Ø      Je metóda, ktorou sa riadi proces plánovitej realizácie nápadov na trhu

Ø      Predstavuje snahu podnikateľov vyriešiť vo svoj prospech problém realizácie, s cieľom dosiahnuť zisk

Ø      Zameriava sa na spotrebiteľa

Ø      Je jeden zo systémov riadenia

Ø      Jeho spoločným menovateľom je trh a spotrebiteľ

Ø      Je to spôsob riadenia hospodárskej činnosti podľa potrieb spotrebiteľa

Ø      Jeho základným poslaním je tvorba trhu

 

Základom marketingu je proces výmeny.

 

Marketingová činnosť sa uskutočňuje prostredníctvom marketingových nástrojov, nazývaných podľa začiatočných písmen anglických slov ako 4 P.

  • Product -výrobok– produkt a produkčná politika- kombinácia tovaru a služieb, ktoré firma ponúka cieľovému trhu
  • Price – cena -cena a cenová politika – suma, ktorú má zaplatiť zákazník, ak chce získať výrobok
  • Place – miesto -distribúcia a distribučná politika – zastupuje všetky aktivity, ktoré zabezpečujú, aby výrobok bol k dispozícií cieľovým spotrebiteľom
  • Promotion -podpora– marketingová komunikácia – znamená všetky aktivity, ktoré sprostredkujú podstatné informácie o výrobku a presviedčajú cieľových spotrebiteľov o výhodnosti jeho nákupu.

Makretingový mix pôsobí jednotlivými prvkami na cieľovom trhu na spotrebiteľov. Zameriava sa na 3 hlavné oblasti:

1.      výroba – výrobná stratégia

2.      distribúcia – odbytová stratégia

3.      komunikácia - náborová stratégia

 

 

Tieto nástroje, pôsobiace na spotrebiteľa, sa označujú  ako marketingový mix. Marketingový mix je súhrnom všetkých nástrojov, ktoré vyjadrujú vzťah podniku k jeho okoliu, t.j. zákazníkom, spotrebiteľom, klientom, ale aj dodávateľom, peňažným inštitúciám.

 

 

 

 

 

Marketingový mix

 

 

                                                          produkt

                                               kvalita, sortiment, imidž

                                               design, obal,služby

 

 

 

 

cena                                                                                                           distribúcia

 

rabaty, platobné podmienky                                                                           zásoby, doprava

úverové podmienky                                         TRH                                               logistika

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               marketingová komunikácia  

 

                                     reklama, osobný predaj                                              

                                                                      


 

 

Produkt a produkčná politika

 

 

Za produkt sa z marketingového hľadiska považuje všetko, čo môže byť na trhu ponúkané ako objekt záujmu o nadobudnutie do vlastníctva, alebo spotreby. (výrobky, predmetu, službu ale aj myšlienky, nápady)

 

 

Základnými charakteristikami produktu sú:

1.      funkčnosť – schopnosť vykonávať požadované funkcie v požadovanom prostredí

2.      účinnosť – dosiahnutie požadovaného stupňa výkonnosti, hospodárnosti, ovládateľnosti a trvanlivosti

3.      design – vytvorenie takého estetického dojmu, ktorý vyvoláva emotívne pozitívny pocit v mysli predstaviteľa dopytu, pocit hygieničnosti a bezpečnosti užívania

 

Komplexný produkt

 

Komplexný produkt možno vyjadriť podľa troch významových úrovní:

1.      základný úžitkový efekt – predstavuje ho funkčnosť a účel produktu

2.      produkt zhmotnený – vrátane vonkajších znakov a jeho zhotovenia – patrí sem kvalita, design, značka, balenie a štýl

3.      produkt v rozšírenom chápaní – zahŕňa služby spojené s dodávkou tovaru, jeho inštaláciou, záručnými podmienkami, formou platenia a pod.

 

Zabezpečenie cieľov produkčnej politiky je realizované prostredníctvom produkčnej stratégie. Jej podstatou  je nájsť odpoveď na otázku, aké inovácie, v akom časovom okamihu a množstve, s akými výrobnými nákladmi a cenou majú byť realizované a ako musia byť distribuované, aby čo najlepšie vyhovovali potrebám, prianiam a dopytu existujúcom na cieľových trhoch.

Stratégiu  ďalšieho pôsobenia na trhu možno vyjadriť rôznymi spôsobmi. napr. pomocou Ansoffovej matice – porovnanie produktov a trhov

 

Produkty/ Trhy

Odberatelia

Súčasné trhy

Nové trhy

Súčasné produkty

Stratégia prenikania na trh

Stratégia vývoja trhu

Nové produkty

Stratégia vývoja produktu

Diverzifikačná stratégia

 

Stratégia prenikania na trh – podnik sa snaží dosiahnuť rast so súčasnými produktmi na súčasných trhoch.

 

Stratégia vývoja trhu -  podnik sa snaží so súčasnými produktmi získať nových odberateľov, nové trhy.

 

Stratégia vývoja produktupodnik sa snaží pre súčasných odberateľov vyvinúť nové produkty.

 

Diverzifikačná stratégiapodnik dopĺňa svoj sortiment o nové produkty

Novinky

Kontakt

  • Stredná odborná škola železničná, Palackého 14, Košice
    Palackého 14, 040 01 Košice

  • +421 55 7201100 - Ing. Jana Lenhardtová, riaditeľka školy
    +421 55 7201101 - sekretariát riaditeľky školy
    +421 55 6228363 - sekretariát riaditeľky školy


    +421 55 7287368 - vrátnica školy

    055/6228363 kl. 311 - výchovná poradkyňa Ing. Kristína Kormošová

    0902152083 - internát - denný vychovávateľ

    +421 55 6222584 školská kuchyňa a školská jedáleň

Fotogaléria