Úvod Základy Trh Produkt Cena Distribúcia Marketingová komunikácia Marketing v doprave

Stránky predmetovej komisie marketing

Produkt

Produkt a produkčná politika

 

Za produkt sa z marketingového hľadiska považuje všetko, čo môže byť na trhu ponúkané ako objekt záujmu o nadobudnutie do vlastníctva, alebo spotreby. (výrobky, predmetu, službu ale aj myšlienky, nápady)

 

 

Základnými charakteristikami produktu sú:

  1. funkčnosť – schopnosť vykonávať požadované funkcie v požadovanom prostredí
  2. účinnosť – dosiahnutie požadovaného stupňa výkonnosti, hospodárnosti, ovládateľnosti a trvanlivosti
  3. design – vytvorenie takého estetického dojmu, ktorý vyvoláva emotívne pozitívny pocit v mysli predstaviteľa dopytu, pocit hygieničnosti a bezpečnosti užívania

 
Komplexný produkt

 

Komplexný produkt možno vyjadriť podľa troch významových úrovní:

  1. základný úžitkový efekt – predstavuje ho funkčnosť a účel produktu
  2. produkt zhmotnený – vrátane vonkajších znakov a jeho zhotovenia – patrí sem kvalita, design, značka, balenie a štýl
  3. produkt v rozšírenom chápaní – zahŕňa služby spojené s dodávkou tovaru, jeho inštaláciou, záručnými podmienkami, formou platenia a pod.

 

Zabezpečenie cieľov produkčnej politiky je realizované prostredníctvom produkčnej stratégie. Jej podstatou  je nájsť odpoveď na otázku, aké inovácie, v akom časovom okamihu a množstve, s akými výrobnými nákladmi a cenou majú byť realizované a ako musia byť distribuované, aby čo najlepšie vyhovovali potrebám, prianiam a dopytu existujúcom na cieľových trhoch.

Stratégiu  ďalšieho pôsobenia na trhu možno vyjadriť rôznymi spôsobmi. napr. pomocou Ansoffovej matice – porovnanie produktov a trhov

 

Produkty/ Trhy

Odberatelia

Súčasné trhy

Nové trhy

Súčasné produkty

Stratégia prenikania na trh

Stratégia vývoja trhu

Nové produkty

Stratégia vývoja produktu

Diverzifikačná stratégia

 

Stratégia prenikania na trh – podnik sa snaží dosiahnuť rast so súčasnými produktmi na súčasných trhoch.

 

Stratégia vývoja trhu -  podnik sa snaží so súčasnými produktmi získať nových odberateľov, nové trhy.

 

Stratégia vývoja produktupodnik sa snaží pre súčasných odberateľov vyvinúť nové produkty.

 

Diverzifikačná stratégiapodnik dopĺňa svoj sortiment o nové produkty


Životný cyklus produktu

 

Produkt prechádza 4 štádiami:

1.   Uvádzanie – je obdobím vstupu produktu na trh a postupného zvyšovania objemu predaja – zisk je prakticky nulový v dôsledku veľkých uvádzacích nákladov

2.      Rast – je fázou rýchleho uznania produktu na tuhu a výrazného zvyšovania ziskovosti

3.      Zrelosť – je etapou postupného spomaľovania tempa rastu objemu predaja, pretože produkt už získal uznanie väčšiny potenciálnych spotrebiteľov – zisk je maximálny a pomaly sa začína znižovať

4.   Pokles – je dobou rýchleho znižovania objemu zisku a predaja a prípravou na eliminovanie produktu

Charakter životného cyklu produktu ovplyvňujú momentálne podmienku na trhu. Vstup nového výrobku, služby na trh býva často spojený s nutnosťou prekonať doterajšie zvyky zákazníkov.


Novinky

Kontakt

  • Stredná odborná škola železničná, Palackého 14, Košice
    Palackého 14, 040 01 Košice

  • +421 55 7201100 - Ing. Jana Lenhardtová, riaditeľka školy
    +421 55 7201101 - sekretariát riaditeľky školy
    +421 55 6228363 - sekretariát riaditeľky školy


    +421 55 7287368 - vrátnica školy

    055/6228363 kl. 311 - výchovná poradkyňa Ing. Kristína Kormošová

    0902152083 - internát - denný vychovávateľ

    +421 55 6222584 školská kuchyňa a školská jedáleň

Fotogaléria