Úvod Základy Trh Produkt Cena Distribúcia Marketingová komunikácia Marketing v doprave

Stránky predmetovej komisie marketing

Marketing v doprave

MARKETING V DOPRAVE

OSOBNÁ DOPRAVA

 

Slabé stránky a hrozby

 

-         nízka cestovná rýchlosť

-         trasovanie – je dané a netvorí vždy najmladšie dopravné spojenie, alebo ide mimo miest a obcí

-         zastaralý a nedostatočný vozňový park

-         nízka úroveň technického vybavenia – najmä v oblasti riadenia prevádzky, informačných systémov

-         všeobecne nízka úroveň kultúry cestovania

-         kriminalita a vandalizmus vo vlakoch a staniciach – situáciu je potrebné riešiť inak môže dôjsť k poklesu dopytu po službách železnice

-         vysoké náklady

 

NÁKLADNÁ DOPRAVA

Silné stránky a príležitosti

 

-         dobrá povesť nákladnej dopravy – u pravidelných zákazníkov, existuje možnosť ovplyvnenia zákazníkov lepšou a novou ponukou konkurencie

-         hustá sieť pre podaj a výdaj zásielok

 

NÁKLADNÁ DOPRAVA

Slabé stránky a hrozby

-         zastaralý vozňový park

-         vyššia cenová úroveň ako úroveň cien konkurencie

-         zhoršenie spoľahlivosti vlakovej dopravy

 

MARKETINGOVÝ VÝSKUM V ŽELEZNIČNEJ DOPRAVE

 

-         základným predpokladom úspechu každej činnosti na trhu je dobrá znalosť trhovej situácie

 

Marketingový výskum:

-         predstavuje súhrn činností a služieb smerujúcich k získanie informácií o vonkajších a vnútorných podmienkach na trhu

-         zhromažďuje všetky informácie, ktoré by podnik mal poznať ak chce čo najefektívnejšie pracovať

-         je zameraný dvoma smermi:

  1. Von

-         Informácie o trhu a dopyte

      2.    Dnu

                  -     dovnútra podniku – informácie o možnostiach podniku

 

VÝROBKOVÁ POLITIKA V ŽEL.DOPRAVE

-         z hľadiska marketingu sú výkony doprave vždy výsledkom dispozičnej a reálnej časti a ich kombinácie.

Dispozičná časť –  ide o plánovité usporiadanie priebehu prepravy (činnosť zasielateľských podnikov)

Reálna časť – ide o vlastné premiestnenie objektu (osôb, tovaru) z východiskového miesta do cieľového

Prepravný výkon delíme –

  1. prevádzkový výkon – je to doprav. Výkon ponúkaný dopravným podnikom (trhový výkon) napr .ubehnuté km, tonkm, osobokm
  2. trhový výkon

Hodnota produktu –

-         pod pojmom hodnota produktu chápe marketing predovšetkým zákazníkov odhad schopnosti výrobku alebo služby uspokojovať jeho potrebu

-         ide o hierarchiu (postupnosť) vlastnosti daného produktu ktorá je pre každého zákazníka iná

-         hodnota je jedným zo zákl. kritérií pre voľbu určitého produktu

-         pod pojmom hodnota sa tiež chápe kvalita výrobku

-         podľa kvality preprav. výkonu sa posudzuje ponuka prepravy daného podniku

-         prepravný trh náklad. i osobnej dopravy nie je Homogénny

-   v nákladnej doprave ide o dopravu substrátov, kusového tovaru, tranzit, medzinár. dopravu.... a v osobnej doprave o mestskú diaľkovú medzinár....dopravu

 

Výrobková politika – pre podniky vyrábajúce produkty je výrobková politika najdôležitejším nástrojom marketingového mixu.

 

Výkonová politika dopr. podnikov musí byť zameraná najmä:

- na uplatnenie noých služieb

- na vylepšenie už ponúkaných služieb

- na stiahnutie služieb nezaujímavých pre trh

 

Základným cieľom vykonovej politiky musí byť vypracovanie programu výkonov

Program musí riešiť problémy inovácie, diferenciácie, variácie a eliminácie výkonov.

Program musí brať do úvahy, že každý prepravný výkon je určený:

 - množstvom

 - dobou prepravy

 - prepravnou cestou

Služby v železničnej preprave

- prepravnú ponuku je potrebné pripravovať v predstihu i keď vzniká riziko ako budú nové služby využívané

- ponuka služieb by mala byť postupne rozširovaná na čo najširšiu potrebu a to:

            1. Preprave tovaru

                        A, podľa typu prepravy

                                   - klasická preprava vozňových zásielok

                                   - doplnková preprava kusových zásielok

                                   - kontajnerová preprava

                                   - kombinovaná preprava (preprava kontajnerov naložených na cestných vozidlách, železničných vozňoch v medzinárodnej vnútroštátnej preprave)

                        B, podľa prepravnej doby - dodacej lehoty

                                   - bez zvláštneho dodania – klasická preprava režim  A – C (do 3. dňa dodať zásielku kdekoľvek)

                                   - JUST INTIME (práve v čas) dodaciu dobu určuje cestovný poriadok vlaku

                                   - nočný vlak – režim A – B je určený pre zásielky ktorých podaj sa vyžaduje prvý deň v popoludňajších hodinách a výdaj 2. deň dopoludnia

           

            2. Preprava cestujúcich

                        A, v pravidelných vlakoch

                                   - medzinárodná preprava

                                   - diaľková vnútroštátna preprava

                                   - predmestská (orientovaná na ponuku v určitom časovom intervale)

                                   - ďalšia osobná preprava – podľa prevádzkových pomerov

                        B, v osobitných vlakoch

                                   - preprava v osobitných vlakoch na obiednávku – cestovných kancelárii, športových, vzdelávacích organizácii

                                   - z vlastnej iniciatívy železnici po dohode s regionálnymi orgánmi a to na zaistenie hromadných akcií miestneho významu

Novinky

Kontakt

  • Stredná odborná škola železničná, Palackého 14, Košice
    Palackého 14, 040 01 Košice

  • +421 55 7201100 - Ing. Jana Lenhardtová, riaditeľka školy
    +421 55 7201101 - sekretariát riaditeľky školy
    +421 55 6228363 - sekretariát riaditeľky školy


    +421 55 7287368 - vrátnica školy

    055/6228363 kl. 311 - výchovná poradkyňa Ing. Kristína Kormošová

    0902152083 - internát - denný vychovávateľ

    +421 55 6222584 školská kuchyňa a školská jedáleň

Fotogaléria