Vlastnosti tovaru a úžitková hodnota tovaru.
Každý hmotný statok sa vyznačuje celým radom rôznych vlastností:
Súhrn vlastností, ktoré vytvárajú užitočnosť
daného výrobku nazývame úžitkové
vlastnosti.
Sú to teda vlastnosti výrobku, ktoré sa prejavujú v procese vzájomného pôsobenia človeka s vecmi. Pritom odhaľujú hodnotu pre spotrebiteľa a charakterizujú schopnosť uspokojovať hmotné a duševné požiadavky jednotlivca a spoločnosti. Ich dôležitosť je určená druhom potrieb, ktoré má výrobok svojimi vlastnosťami uspokojiť.
Úžitkové vlastnosti tovarov sú delené do 2 skupín:
Členenie úžitkových vlastností tovaru:
Úžitková
hodnota tovaru:
Súhrn vlastností ktorými a pre ktoré je možné uspokojovať nejakú potrebu sa nazýva úžitková hodnota.
Úžitkovú hodnotu a motivačnú hodnotu chápeme ako podstatné súčasti kvality tovaru. Úžitková hodnota je výsledkom spojenia dvoch prvkov a to prírodných vlastností a práce. V každom výrobku sú obsiahnuté spoločensko-ekonomické vzťahy.
Spoločenská úroveň výrobkov je charakterizovaná dosiahnutým stupňom rozvoja spoločnosti z hľadiska uspokojovania nielen potrieb ale i nárokov človeka tak z pohľadu jednotlivca ako aj celej spoločnosti.
Spoločenskú úroveň výrobku tvoria tieto základné zložky:
§ cena
§ náklady
§ zisk
§ materiál
§ technológia
§ konštrukcia
§ výtvarná úroveň
§ estetická pôsobivosť
Ekonomická
úroveň výrobkov:
Pri sledovaní ekonomickej úrovne výrobku je vhodné sledovať základné tri ekonomické kategórie: cena, náklady a zisk. Výrobca obyčajne určuje cenu výrobku vzhľadom na konkurenčné schopnosti svojho výrobku na trhu, z tržieb po odpočítaní nákladov získava súčasne zisk alebo vykazuje stratu pri predaji. Odberateľ sa pozerá na cenu výrobku ako na súčasť celkovej informácie o ňom a konfrontuje súhrn vlastností výrobku so svojimi potrebami a reálnymi možnosťami.
Estetická úroveň výrobku:
Estetické vlastnosti sú úzko prepojené s technickými vlastnosťami vo vzťahu k výtvarnému riešeniu výrobku. Estetická pôsobivosť výrobku je zmyslove vnímateľná v jeho dokonalosti, užitočnosti a celistvosti, vzniká v súvislosti s riešením tvaru, farebnosti, funkcie. Nezanedbateľnou funkciou estetických vlastností je aj ich výchovné pôsobenie na užívateľa.
Technická
úroveň výrobku:
Je to súbor úžitkových vlastností výrobku, ktoré predstavujú splnenie požiadaviek a možností pri jeho realizácii na danom stupni vývoja spoločnosti.
Hodnotenie
akosti výrobkov
Pod hodnotením výrobkov rozumieme činnosť, pri ktorej hodnotiaci subjekt zisťuje, či určitý výrobok má predpísané alebo inak dohodnuté vlastnosti. Proces hodnotenia je spojený s procesom poznávania. V procese poznávania sa snažíme získať objektívne poznatky o veciach a javoch, pričom sa zbavujeme svojej subjektivity. V procese hodnotenia sa zvyšuje subjektivita nášho rozhodovania. Proces hodnotenia výrobkov sa skladá z dvoch častí:
Metódy
skúšania tovarov
Skúšanie výrobkov predstavuje súhrn postupných krokov, ktoré vedú k vytýčenému cieľu.
Aby bolo možné vykonať príslušné meranie potrebujeme:
Skúšky, ktoré sa aplikujú pri skúšobnom procese môžeme podľa významu a účelu rozdeliť na:
Preukazné skúšky:
vykonávajú obyčajne pred začatím výrobného procesu a majú preukázať, že z daných surobín a na danom technologickom zariadení pri predpísanom technologickom postupe sa dá vyrobiť výrobok požadovaných úžitkových vlastností.
Kontrolné skúšky:
sú zamerané na kontrolu výrobkov po ukončení procesu výroby u výrobcu. Výrobno-kontrolné skúšky vykonáva výrobca. Kontrolné skúšky vykonávajú aj príslušné orgány a organizácie s cieľom kontroly alebo hodnotenia úrovne akosti výrobkov napr. hygienická kontrola potravín
Účelové skúšky:
sú realizované ako skúšky overovacie, štúdijné, informatívne.
Ochrana
úžitkových vlastností tovaru
Vplyvy pôsobiace na úžitkovú hodnotu je možné deliť z funkčného hľadiska na: